Allmänt

Google Places blir Google Lokalt+

Google Plus Lokalt LocalGoogle annonserade på onsdagen den 30 maj ut att Google Places numera heter Google Plus Lokalt+, eller Google Local+. Miljontals företag över hela världen fick vakna upp till en ny eller mindre påtvingad ny företagssida i Googles nya sociala nätverk Google Plus.

Vad innebär förändringarna för sökresultaten?
Just nu så har inga ändringar skett i den Google Places algoritmen. Även om det tisslas och tasslas inom Local Search kretsarna att stora förändringar är på gång så har ännu inget skett. Jag återkommer till ämnet så fort jag har mer information.

Vad innebär förändringarna för Google?
Tja, över en natt så fick Google helt plötsligt över 80 miljoner nya företagssidor. Många utav dessa är verifierade genom en PIN-kod via telefon, sms eller brev. Alltså har företaget varit väldigt aktiv i skapandet av Google Places-sidan som nu alltså är en Google Lokalt+ sida i Google Plus. Att Google Plus helt plötsligt blev livsviktigt även för lokala småföretagare gör ju att inte ens den mest trångsynta företagaren kan undvika att skaffa en Google Lokalt+ sida. Smart tänkt Google!

Vad innebär förändringar för företagarna?
På kort sikt? Egentligen inte så mycket. På långsikt? Enormt mycket. Jag anser dock att så länge inte Google börjar ta betalt för sina tjänster så kan jag bara se fördelar med tvångsförflyttningen. Google Plus är egentligen en väldigt bra tjänst som passar för dem som inte bara vill ”gilla” videos med roliga hundar på Facebook eller prata affärer på Linkedin. Sättet Google Plus skiljer är att man kan följa olika cirklar och därmed vad man är genuint intresserade av så som en typ av hobby eller arbete. Just där tror jag att många små och lokala företagare har mycket att tjäna på att vara med i Google Lokalt+. Två flugor i en smäll helt enkelt.

 

About the author

artoo