Dustin Homes kundtjänst – Exempel på när en säljorganisation inte fungerar

by Artoo on 2012/07/11

Dustin Home Kundtjänst

Jag var i kontakt med Dustin Homes kundtjänst angående en kampanj på en utgående dator. Datorn var tyvärr slut så jag mailade kundtjänst och frågade om de skulle få in datorn igen, och om fallet inte var så, så bad jag dem att rekommendera någon likvärdig produkt i sitt sortiment.

Mailsvaret blev väldigt kort att denna produkt är slut och den kommer inte att komma tillbaka.

Svar på första frågan men ingen rekommendation alltså. Jag ställer mig väldigt frågande till detta. Är Dustins Homes kundtjänst inte villiga att hjälpa kunderna? Är de inte tränade på att sälja till sina kunder? Inte ens till dem som frågar efter att få köpa? Eller har de sån tidspress att de faktiskt inte har tid att hjälpa potentiella kunder?

Jag mailade igen och frågade om de hade någon rekommendation. Inget svar.

Jag tyckte att det var väldigt lustigt och i rent undersökningsyfte så valde jag att ringa upp deras kundtjänst där jag hamnade i växeln. Där bad jag att få prata med Dustins kundtjänst och då jag blev kopplad till ångeravdelningen. Bekräftar det bilden av att Dustin Home har en väldigt lustig inställning till sina kunder eller var det bara ett misstag?

I vilket fall som helst, efter att ha blivit kopplad till rätt avdelning och återigen redogjort för ärendet, att datorn är slutsåld och att jag undrar om de kommer få in nya på lager, och ytterligare en gång frågade jag om en rekommendation. Jag fick ingen ursäkt, ingen rekommendation utan bara ett konstaterande att datorn är slut. No shit?

Det här är naturligtvis inget katastrofalt bemötande från Dustins kundtjänst och jag förstår att många har blivit behandlade på mycket värre sätt av olika kundtjänster. Det som retar mig i det här fallet är oviljan att hjälpa kunden och oviljan att öka företagets vinst.

Jag kan konstatera två saker. Det blir ingen dator från Dustin Home i framtiden och blir tal om börsnotering så håller jag mig borta, och råder alla mina vänner att göra det samma.

Uppdaterat:
Jag kan nu uppdatera med att Dustin Home har lagt ut sin kampanj igen men istället för 6490 kr så får man nu den till “kampanjpriset” 7399 kr.

{ 5 comments… read them below or add one }

Britt T July 11, 2012 at 23:37

Har personligen enbart bara synnerligen goda erfarenheter av Dustin Home kundtjänst!

Reply

Ludwig July 12, 2012 at 09:51

Riktigt surt, att Dustin kan göra något sådant. De tar bort ett vinnande koncept och sätter ett kampanjpris som kan kvitta. Jag var också en av dem som kollade mycket på den här datorn och var väldigt intresserad, så även jag upptäckte att den sattes som utgående produkt med upptäckte aldrig att den var uppe igen för 7399kr förens nu.

Kommer antagligen aldrig att köpa något mer från Dustin, inte för tillfället iallafall. Jag skickade ett mail till Dustin i hopp om att få ett bättre bemötande, men man ska väl förvänta sig att inte få något svar.

Reply

admin July 12, 2012 at 12:04

Hej Ludwig!

Håll oss gärna uppdaterade om vilket svar du får!

Mvh
Artoo

Reply

Ludwig July 14, 2012 at 20:50

Efter två dagar såhar jag fått följande svar av Dustin:

Endast begränsat antal på kampanjen och tyvärr kan vi inte sälja datorn för samma pris som tidigare. Något har gått fel och produkten har kommit in som kampanj, det är inte en kampanj produkt längre.

Beklagar över det inträffade men nu gäller det nya priset.

Reply

Charley Harmon January 6, 2013 at 14:54

Halloj! Tack för inputen. En snabb förklaring för hur vår organisation är uppdelad: vår kundserviceavdelning är till för reklamationsärenden och leveransproblem. Säljorganisationen(ordertelefonen) är till för beställningar och rådfrågning inför köp. Om du således ringer till vår växel och ber om att få prata med “kundservice” är det helt sonika dit du blir kopplad. Om du istället hade bett om att få prata med någon om rekommendationer inför ett köp, då hade du blivit kopplad till säljavdelningen, där de gladeligen hade hjälpt dig att hitta en likvärdig dator. Dessvärre verkar den informationen ha försvunnit från vår hemsida, jag förstår att det således kan verka lite förvirrande. Dock så tycker jag att det är väldigt märkligt att vår kundservice medarbetare inte hänvisat/kopplat dig till just vår orderavdelning när du hade den sortens frågor. Fick du möjligtvis något ärendenr så jag kan följa upp det med vederbörande? Beträffande priset på datorn så var 7399 självfallet standardpriset, det skall även vara korrigerat i dagsläget.

Reply

Leave a Comment

Previous post:

Next post: