Vad är proteinpulver och hur hjälper det min träning?

by Artoo on 2015/06/29

Träning och hälsa har minst sagt blivit en het potatis i Sverige under de senaste åren. Moderiktiga träningskläder i läckra färger och varierade kosttillskott tillhör många svenskars vardag numera. En riktig favorit är som du säkert redan vet proteinpulver.

Kanske har du också gått och funderat på om du ska börja med det berömda proteinpulvret men känner dig något osäker på vad det är och varför du ska dricka det. Då finns det som tur är mängder med matnyttig information att finna via nätet i dag som hjälper dig att förstå det hela bättre så att du kan fatta beslutet om det är något för dig eller inte.

Till att börja med kan det vara bra att veta att protein är små beståndsdelar som kallas för aminosyror. Faktum är att protein faktiskt tillhör ett av de absolut viktigaste näringsämnena vår kropp behöver för att den skall kunna fungera optimalt. Just våra muskler i kroppen består också till stor del av protein. Eftersom det har visat sig att ett högt dagligt proteinintag är fördelaktigt för att musklerna skall kunna växa och att det är bra om du vill gå ner i vikt har inneburit att proteinpulver har blivit ett populärt tillskott. På så vis får du i dig en optimal mängd med protein varje dag.

Om proteinpulver

Självklart är det inte obligatoriskt att hälla i dig proteinpulverdrinkar för att du ska bli riktigt stor och stark. Men om du tränar seriöst kan det till viss del hjälpa dig på vägen. För som du har förstått vid det här laget är proteinpulver en form av kosttillskott som du köper i pulverformat.

I dag hittar du ett enormt utbud med olika typer av proteinpulver med olika smaker på nätet och i olika kosttillskottsbutiker. Den vanligaste typen av de olika sorterna är den variant av proteinpulver som tillverkas på vassle. Denna känner du igen på om det står ”whey” på förpackningen som är engelska för vassle.

Du hittar vassleprotein i mjölk och det står för cirka 20% av proteinet där. De övriga 80% av mjölkprotein är kasein. Just vassle kommer fram som en rest av osttillverkning. Det fungerar nämligen som så att när mjölken omvandlas till ost tillsätts någonting som kallas för löpe. Denna enzymblandning hjälper till att separera kaseinet och mjölkfettet från det som är vassle. Det vasslet som återstår filtreras och torkas sedan.

Hur fungerar proteinpulver?

Det är alltid intressant att veta hur det du stoppar i dig kommer att hanteras av kroppen. Som med allting annat kan du inte hälla i dig överdrivna mängder med proteinpulver eftersom det faktiskt finns en viss gräns för hur pass mycket muskelmassa som kan bildas. Men även om processen proteinsyntes påverkar hur ny muskelmassa byggs så är det inte helt och hållet avgörande.

I takt med att du ägnar dig åt styrketräning kommer proteinets omsättning att öka i din kropp – en process som kan pågå mellan ett till två dygn efter ditt träningspass. Genom att du får i dig protein antingen innan eller efter ditt träningspass kommer proteinsyntesen att öka – samtidigt som nedbrytningen kommer att minska istället. Det proteinpulver du intar kommer att bidra till processen och då du dricker det kommer det att spjälkas och din mag- och tarmkanal får möjlighet att ta upp det. Även koncentrationen av aminosyror i blodet ökar och därmed också din muskeluppbyggnad. Anledningen till att just vassleprotein har blivit så väldigt populärt är på grund av att denna typ av protein är det som går snabbast att ta upp för kroppen.

Proteinpulver vs Mat

Nu kanske du frågar dig om du inte kan hoppa över proteinpulvret och istället ersätta det med något vanligt livsmedel. Men om du är hängiven i ditt styrketränande så innebär det att du vill stimulera proteinsyntesen så mycket som möjligt efter ditt träningspass vilket i sin tur betyder att din kropp behöver cirka 20 gram protein som är av hög kvalitet. Detta kan jämföras med en banan som enbart bjuder dig på 1 gram protein. Dock kan du som tycker om mackor lasta på rejält med ost eller skinka för att få i dig relativt mycket protein. Om du vill djupdyka i protein kan du läsa mer på Livsmedelsverket, även om det kan vara lite långrandig text.

När du får i dig olika typer av livsmedel kommer du att få i dig olika typer av aminosyror också. Det som alltså är beståndsdelar i proteinet. Och av dessa har essentiella aminosyror störst påverkan vad gäller proteinsyntesen. De essentiella aminosyrorna brukar förkortas till EAA och du får i dig dessa genom exempelvis olika typer av kött, fisk, fågel, ägg och mjölkprotein.

Något som också utgör en västenlig skillnad mellan just proteinpulver och mat är nedbrytningsprocessen. Vassleprotein bryts nämligen ner väldigt snabbt medan det protein som finns i mat behöver brytas ner under en längre tid. Ett alternativ till proteinpulver är BCAA.

Tänk på att 30 gram protein inom 30 minuter från uppvaknande är bra för att gå ner i vikt.

Innebär proteinpulver biverkningar?

Oavsett vad du stoppar i dig som inte sker naturligt via kosten är det inte ovanligt att oro för biverkningar uppstår. Det du kan tänka på när det gäller vassleprotein är att det innehåller laktos varpå du som är intolerant kan känna av det. Numera finns det faktiskt varianter som innehåller mindre laktos eller som till och med är laktosfria.

I övrigt bör du inte behöva bekymra dig angående några eventuella biverkningar för att du använder proteinpulver så länge du följer det rekommenderade intaget på förpackningen. Dock kan det vara värt att tänka på att köpa proteinpulver via kända butiker för att du ska vara säker på att det är kvalitetssäkrade produkter där man genomför regelbundna tester och liknande.  Hitta det ditt bästa proteinpulver genom att läsa vår guide.

Leave a Comment

Previous post:

Next post: