Vad är BCAA och hur hjälper det min träning?

by Artoo on 2015/06/29

Om du ägnar dig åt träning och är intresserad av att öka din muskelmassa kanske du redan har kommit i kontakt med ett kosttillskott som kallas för BCAA. Har du inte provat denna form av kosttillskott för att du inte riktigt vet vad det är kan du läsa vidare här.

Trenden med träning och hälsa har vuxit explosionsartat under de senaste åren och likaså har det tillkommit en uppsjö med olika kosttillskott som du kan hälla i dig i pulver- eller pillerform. Men frågan är vad allt är bra för och vad som kan vara vettigt att stoppa i sig. Bland alla dessa tillskott finns det som sagt en variant som heter BCAA och detta kan du med fördel få i dig efter ditt träningspass för att du ska öka din muskeltillväxt.

BCAA – grenade aminosyrorbcaa-strand

Bokstavskombinationen BCAA står egentligen för Branched Chain Amino Acids som översatt till svenska betyder grenade aminosyror. Det finns flera olika typer av aminosyror – bland annat protein består av dessa. Just BCAA innehåller leucin, isoleucin och valin. De här tre aminosyrorna är så kallade essentiella sådana vilket helt enkelt innebär att vi måste få i oss dessa för att kroppen skall kunna fungera optimalt. Eftersom din kropp inte har förmågan att kunna producera de här essentiella aminosyrorna på egen hand måste du få i dig dem genom kosten. Anledningen till att de kallas för grenade har att göra med deras uppbyggnad. Molekylerna grenar nämligen ut sig ganska snarlikt hos de tre aminosyrorna. Dock har de olika speciella funktioner och samtliga tre är nödvändiga för att kroppen skall vara välfungerande.

Förutom BCAA kan du också köpa ett kosttillskott i form av EAA som är också är vanligt bland de som tränar. Det som skiljer EAA och BCAA från varandra är att EAA istället står för Essential Amino Acids och innehåller samtliga nio essentiella aminosyror. Dock innebär båda dessa kosttillskott en positiv effekt för din kropp när den ska återhämta sig samt för proteinsyntesen efter ditt träningspass. Med andra ord återfinns enbart tre av nio aminosyror i BCAA jämfört med i EAA. Anledningen till varför du kan välja BCAA ändå är på grund av att de tre aminosyrorna i detta tillskott har den mest stärkande effekten på proteinsyntesen.

BCAA och muskelprotein

I din kropp sker hela tiden en nedbrytning av protein samt proteinsyntes då nytt protein bildas. Man kallar skillnaden mellan dessa processer för muskelproteinbalans. Som du säkert förstår betyder detta att du måste få kroppen att bilda mer muskelprotein än vad som bryts ner för att du ska kunna bygga muskler och bli av med fett. Genom att ägna dig åt styrketräning kommer du att få möjlighet att öka proteinet i musklerna. Tillsätter du då essentiella aminosyror genom exempelvis kosttillskott så som BCAA kommer du att kunna öka proteinsyntesen i kroppen så att det blir ännu mer effektivt.

BCAA via kostenbcaa

Om du vill få i dig leucin, valin och isoleucin ska du se till att du får i dig proteinrika livsmedel så som kött, fisk, ägg och baljväxter. Dock innebär intaget av protein via kosten att den hamnar i kroppen i sammansatt form. Alltså behöver proteinet spjälkas innan kroppen har möjlighet att använda sig av de olika aminosyrorna.

Oavsett varför du tränar – om du vill komma i bättre form, tränar för en tävling eller bara för att bli allt större – så krävs starka muskler, och då kan ett tillskott som BCAA hjälpa till. Men även personer som känner sig pressade och stressade rent mentalt eller personer som exempelvis har varit med om något trauma eller en sjukdom kan ha nytta av BCAA i och med att de grenade aminosyrorna påverkar kroppen väldigt mycket på ett positivt sätt.

Kosttillskott med BCAA

Även om trenden att träna och tänka på hälsan har skjutit i höjden under de senaste åren så är det här med grenade aminosyrors effekt i samband med träning inget nytt under solen. Dock har det också dykt upp mängder med andra kosttillskott varpå BCAA har hamnat i skuggan. Men i takt med att allt fler intresserar sig för träning och sin kropp och hur den fungerar har kunskapen kring just BCAA börjat sprida sig allt mer. Genom att använda BCAA som kosttillskott hjälper du kroppen att bygga muskler och minska din fetthalt.

Vid intag av BCAA är proteinet redan spjälkat och därmed slipper du onödiga kalorier och aminosyrorna kan istället ge sig iväg till dina muskler på en gång. BCAA kommer som sagt också ha en positiv inverkan på kroppens proteinsyntes så att dina muskler inte bryts ned lika mycket. Därmed kommer du att få mer muskler snabbare. En annan fördel med BCAA är att du ofta kan minska träningsvärk och återhämta dig på kortare tid. Förutom de ovan nämnda funktionerna innehar aminosyrorna också en central roll i ditt immunförsvar varpå BCAA kan hjälpa dig att hålla dig frisk trots att intensiv träning kan innebära att immunförsvaret annars försämras.

Intag av BCAA

Så när ska du då få i dig kosttillskottet BCAA? Beroende på vad du har för mål med just din träning och vad du tycker känns bäst själv kan du ta BCAA antingen före, under eller efter ditt träningspass. Om du väljer att ta BCAA innan du ska träna eller innan du går ut på en morgonpromenad kan tillskottet hjälpa till att skydda musklerna samtidigt som fettförbränningen ökar. Tar du istället BCAA under tiden då du tränar kommer det att hjälpa dig på så sätt att du får mer energi och därmed orkar lite mer. Slutligen kan du också ta det efter ditt träningspass och i detta fall hjälper BCAA till att öka din muskelmassa samtidigt som det gör att din kropp återhämtar sig snabbare än annars.

Så vilket är det bästa BCAA på marknaden?

Sett till pris, tillgänglighet, smak och kvalitet så röstar jag på Xtend som du hittar hos Gymgrossisten från 299 kr!

Leave a Comment

Previous post:

Next post: