Internet

Sökmotoroptimering – så går det till!

sokmotoroptimeirng
Written by artoo

Vill du också lära dig om sökmotoroptimering? Att behärska grundläggande SEO är något som bör ingå i baskunskaperna hos alla marknadsförare idag. 

Sökmotoroptimering (SEO) är något som har funnit ändå sedan sökmotorerna kom. SEO började förändrades snabbt när Google dök upp som var den första sökmotororn som inte bara tittade på vad som stod på webbplatsen utan också vad som händer utanför webbplatsen, hur många andra talar om din webbplats.

Googles tidigare namn “Backrub” förklarar ganska mycket om hur man tänkte. Om en sökmotor bara tittar på vad som står på en webbplats och det finns hundra eller tusentals liknande webbplatser som kan man ju inte veta vilken som ska finnas högst upp eller längst ned. Därför började Google istället att titta på hur många länkar man hade till en webbplats, och framförfallt länkar av god kvalitet.

Med tiden har sökmotorerna uppdaterat sina algoritmer, de har blivit mer och mer förfinad och Google gör nu mer uppdateringar än någonsin, vissa källor säger upp till 1000 uppdateringar per år för att förbättra användarupplevelsen och undvika spammiga sidor med dåligt innehåll.

Sökmotoroptimering brukar pga av algoritmerna delas upp i två olika delar, on page och off page.
Jag tänkte gå igenom dem här och förklara de viktigaste delarna.

On page – på webbplatsen

Här tittar Google givetvis på vad som står på sidan man man tittar också på en mängd andra olika saker för att avgöra värdet och relevansen till sökfrasen.

Vad du först vill göra är att identifiera de sökord och sökfraser du ska satsa på. Det gör du genom att fundera på vad just din målgrupp söker på och använda verktyg som Google Keyword Tool eller titta på vad Google automatiskt föreslår när du börjar skriva in en sökfras, samt titta längst ned på sidan för att få fler förslag.

När du har identifierat sökorden så vill du bara ha max 2,3 sökord per undersida. Så har du en advokatbyrå som jobbar med olika områden så kanske du vill har en undersida där du satsar på sökordet “brottsmålsadvokat” en annan “familjerätt/familjejurist” osv. Så att du inte samlar varje tjänst eller produkt under samma undersida.

När du gjort det finns det några ställen där du vill få med sökorden:

  1. Titeln. Det är den blå länken som syns på Google och som syns högst upp till vänster på en webbsida.
  2. URL:en. Ha med sökordet i URL:en
  3. H1:an. Det är det största rubriken på webbplatsen, här vill du också få med sökordet.
  4. Texten. Jag rekommenderar dig inte att skriva “sökmotoroptimerade” texter, något sådant finns inte riktigt. Det viktiga är att skriva för användaren så att personen stannar kvar på sidan och blir kund. Kolla bara så att du naturligt i texten fick med sökordet någon gång och inte bara använde synonymer (även om det också är bra, Google förstår det).

Vad du mer kan göra på din webbplats är att se till att du länkar ut till andra sidor med bra information, ser till att du inte länkar ut till sidor som inte finns längre, kollar att du inte använder samma titlar på olika undersidor och att du absolut inte kopierar texter från andra sidor eller från dina egna undersidor. Använd alltid unikt innehåll – Google ser dig!

Off page – utanför webbplatsen

Den här delen är det som Google tittar allra mest och också den del som är svårast att påverka. Det är det här som gör skillnaden på om du ska få en 10:e placering eller 1:a placering eller ens komma upp på förstasidan på Google.

Vad är bra och dåliga länkar?

Det allra viktigaste i off page sökoptimering är att du får länkar till dig från andra auktoritetssidor. Att få länkar från nystartade bloggar, bloggkommentarer, forumlänkar, länkkataloger etc. är slöseri av tid då det inte påverkar resultaten i särskilt stor utsträkning. Du vill få länkar ifrån sidor som har funnits länge och som i sin tur har många länkar till sig så att Google har satt ett högt värde på dem.

Du kan använda SEO-verktyg såsom Ahrefs för att avgöra hur bra en länk är. En utav de enklaste sätten är att kolla vilken Domain Rating (DR) som en domän har.

Det finns väldigt många olika sätt att få länkar på men att få bra länkar är inte det enklaste. Många SEO konsulter som jobbar med sökmotoroptimering köper in domäner som har mycket historik och många länkar till sig och bygger sedan sitt eget innehåll på dem och på så sätt så kan de bygga länkar ifrån sina egna domäner.

Det upplägget är det mest kostnadseffektiva för kunder som köper SEO men om du bara driver din egen site och vill få lite länkar så kan du få dem på andra sätt.

Det absolut bästa du kan göra är givetvis att du skapar riktigt bra innehåll på webbplatsen och t.ex sprider det på sociala medier eller på annat sätt. Om du t.ex har en tävling på din webbplats eller på något annat sätt har något som folk vill länka till så finns ju chansen att du får lite länkar.

Hur skaffar man länkar som en lokal aktör?

Men om du är en lokal advokat eller tandläkare kanske det inte är det allra enklaste att hitta på något att skriva om som andra kommer att länka till.

Du kan då försöka hitta samarbeten med lokala föreningar och idrottslag. De länkarna kommer vara väldigt relevanta för din stad och för att du ska synas bättre på lokala sökningar.

google

Vad du annars kan göra är att fundera på om t.ex leverantörer till dig vill länka till din site. De kanske vill använda dig som referens och då kan du be om att få en länk. Maila dina leverantörer och erbjud en god recension om du är nöjd med deras tjänst som de sen kan posta på sin webbplats.

Du kanske också känner personer som har webbplatser, bloggar osv som kan tänka sig att länka till dig. Kom ihåg att det inte funkar att starta upp en helt ny blogg och länka därifrån utan det måste vara från bloggar eller webbplatser som har många länkar sedan tidigare och har funnit i några år.

Att få bra länkar är inte hela strategin utan du vill också få länkar mer rätt sorts anchor text. Så om du vill synas på sökordet “svarta jackor” så vill du helst ha en länk från en text om svarta jackor där själva länktexten (anchor text) är “svarta jackor” och länkar till din undersida om just svarta jackor.

SEO är ett marathon och inte ett 100-meterslopp

Du kan t.ex sätta upp ett schema där du ett par gånger per månad sätter dig ned och försöker att skaffa åtminstone några länkar till din webbplats. Men tänk alltid på att innehållet på webbplatsen måste vara bra och säljande, själva iden med sökmotoroptimering är inte att bara få bra positioner utan att också faktiskt sälja mer! Med rätt taktik så är sökoptimering bland de mest kostnadseffektiva sätten att få mer kunder!

Vi önskar dig lycka till med din SEO det kommer gå kanonbra och det finns massor andra fina tips där ut med!

                                                                                                          

About the author

artoo